Overslaan en naar de inhoud gaan

Dromen van 2030: samen werken aan het einde van dakloosheid

Een warme ontvangst, croissants op tafel en gesprekken die verder reikten dan de dagelijkse realiteit van dak- en thuisloosheid. Tijdens onze tweede ontmoeting met Le Syndicat des Immenses werd niet alleen teruggeblikt op urgente uitdagingen, maar ook gedroomd over een gastvrije stad en een Europees netwerk tegen 2030. Lees verder en ontdek hoe deze ontmoeting het startschot kan worden voor een intensievere samenwerking over de taalgrenzen heen.

Lees meer...

Antwerps Straatsyndicaat stapt mee in Reclaim The City Parade

Niet ontoevallig trokken enkele straatsyndicalisten op 30 mei mee door de straten van Gent tijdens de Reclaim The City Parade van DakDak. Een oproep voor het recht op wonen, een inclusieve stad en structurele oplossingen voor dak- en thuisloosheid. Lees wat ons allen verbindt.

Lees meer...

Een bankje, een locker, een plek in de stad

Wat als straatmeubilair niet alleen mooi of functioneel is, maar ook echte noden opvangt? Het Antwerps Straatsyndicaat diende binnen de burgerbegroting het idee van het lockerbankje in: een publiek bankje met ingebouwde opbergruimte voor buurtmateriaal én voor mensen die geen veilige plek hebben om hun bezittingen achter te laten. Het voorstel vertrekt vanuit een eenvoudige gedachte: ergens wonen betekent ook ergens je spullen veilig kunnen bewaren. Het project wil publieke ruimte herdenken als een plek van ontmoeting, gedeeld gebruik en zorg. Samen met architectuurstudenten, bewoners en verenigingen willen we zoeken naar nieuwe vormen van gastvrij straatmeubilair in Antwerpen.

Lees meer...

Een stad wordt niet menselijker door dakloze mensen weg te ontwerpen

Maatregelen om dakloze mensen uit het straatbeeld te verdrijven: aan het Centraal Station wordt opnieuw gesproken over “vijandig meubilair”. Wat voorgesteld wordt als een oplossing voor overlast, is in werkelijkheid een politieke keuze over wie wel en niet welkom is in de stad. Lees waarom vijandige architectuur geen antwoord biedt op dak- en thuisloosheid, maar armoede verder criminaliseert en onzichtbaar maakt

Lees meer...

Overlijden Jaro en Piotr: symptoom van een beleid dat mensen laat vallen

Het overlijden van Jaro en Piotr raakt diep. Maar hun dood staat niet los van het beleid rond dakloosheid, winteropvang en sociale uitsluiting in Antwerpen. In deze tekst staan we stil bij wie zij waren, bij de sluiting van de winteropvang waar zij geregeld verbleven, bij de reacties van het stadsbestuur en bij de bredere maatschappelijke verantwoordelijkheid voor deze tragedie. Omdat dit geen geïsoleerde feiten zijn, maar het gevolg van politieke keuzes.

Lees meer...

Voorbereiding solidariteitsactie sluiting winteropvang

Vanaf 31 maart halveert de opvangcapaciteit in Antwerpen. Wat betekent dat voor wie nergens anders heen kan? Het Antwerps Straatsyndicaat trok naar de nachtopvang en verzamelde tientallen getuigenissen van mensen die dit elke dag voelen. Hun stemmen nemen we mee naar het Astridplein. Lees verder en ontdek waar zij – en wij – van wakker liggen.

Lees meer...

Toasten op een menswaardig en rechtvaardig 2026

Met een kernteam van een 15-tal straatsyndicalisten toasten we op een menswaardig en rechtvaardig 2026. We maakten de balans op voor 2025 en smeden plannen voor 2026. We deelden ons eten, onze ervaringen, onze wijsheden.

Lees meer...

Winter van solidariteit BOHO_HO zamelt in voor lockers

Deze Borgerhoutse jongeren organiseerden een inzamelactie in Borgerhub in het kader van de winter voor solidariteit ten voordele van lockers voor Antwerpse dak- en thuislozen op 14 december 2025. Ook benieuwd hoeveel centjes ze bijeen kregen en hoe ze het aanpakten?

Lees meer...

Annulering subsidie winteropvang van dakloze personen in grote steden (koudeplan)

Samen met Belgisch Netwerk Armoedebestrijding (BAPN) ondertekende het Antwerps Straatsyndicaat de brief aan de bevoegde ministers ivm de afschaffing van de federale subsidie voor de winteropvang van dakloze personen in grote steden (het zogenaamde koudeplan). Wij zijn zeer bezorgd over de impact van deze beslissing op één van de meest precaire groepen in onze samenleving.

Lees meer...

Stadsfabels: aflevering 3

In de derde en laatste aflevering van Tales of a City op Radio Centraal is Saskia Aerts van Sam vzw te gast. Zij werkt daar specifiek rond de thema’s wonen en thuisloosheid. Sam pleit bij overheden op federaal, Vlaams en stedelijk niveau voor Housing First als effectieve methodiek tegen thuisloosheid.

Lees meer...